Πέμπτη, 14 Σεπτεμβρίου 2017

14-9-2017 Ο Άγιος Νεκτάριος για την Ύψωση του Σταυρού

 
i-proskinisi-toy-timioy-stayroy
Του Αρχιμ. Βασιλείου Μπακογιάννη στην Romfea.gr


ρχές το 20ου α. καί πί ρχιεπισκόπου Θεοκλήτου Α΄(+1931) μφανίσθηκαν στήν πατρίδα μας μερικοί, πού βλεπαν τόν Σταυρό μέ προτεστάντικο «μάτι», δημιουργώντας τσι πρόβλημα στήν κκλησία, διαίτερα στήν τοπική κκλησία τν θηνν.
ρχιεπίσκοπος Θεόκλητος νέθεσε στόν λόγιο καί γιο Νεκτάριον Μητροπολίτη Πενταπόλεως (+1920) νά
ναιρέσει τίς αρετικές τους δοξασίες. Καί γιος, φο ρεύνησε τό θέμα, πό στορική καί πό θεολογική σκοπιά, γραψε: «στορική Μελέτη περί το Τιμίου Σταυρο» (κδόσεις Ν. Παναγόπουλος 1987, σσ 44).
γιος, στή μελέτη του ατή, σχολεται καί μέ τή μεγάλη γιορτή τς ψώσεως το Τ. Σταυρο (14η Σεπτεμβρίου). Λέει, πώς γιορτή ατή χει σχέση μέ τά γκαίνια το Ναο τς ναστάσεως, πού γιναν στίς 13 Σεπτεμβρίου 335. ρα δέν καθιερώθηκε πί ατοκράτορα ρακλείου· πλά πί ρακλείου γινε πανεκκίνησή της Περιληπτικά:
γία λένη, μέ τήν «ελογία» το ατοκράτορα καί γυιο της, Κων/νου, πγε ν τει 326 μ.Χ. στά εροσόλυμα πρός ερεση το Τ. Σταυρο. Βρκαν λοιπόν τόν Σταυρό, καί τά τρία καρφιά πού κάρφωσαν τόν Χριστό.
ταν 6η Μαρτίου 326. «Τ ατ μέρα (6 Μαρτίου) μνήμη τς ερέσεως το Τιμίου Σταυρο πό τς μακαρίας λένης» (...) «Τ ατ μέρα μνήμη τς ερέσεως τν Τιμίων λων» (Συναξάριον ΣΤ΄Μαρτίου).
Τό γεγονός ατό (=ερεση το Σταυρο) γιορτάζεται στήν κκλησία μας τήν Γ΄ Κυριακή τς Μ. Τεσσαρακοστς. «Σήμερον γίνεται χαρά ν οραν καί πί γς, τι το Σταυρο τό σημεον, κόσμ μφανίζεται». ( Τριώδιον, δή δ΄, Κανόνα ρθρου Κυριακς Γ ΄Νηστειν).
γία λένη, τό ριζόντιο ξύλο το Σταυρο, τό φησε στήν τοπική κκλησία τν εροσολύμων· τό κάθετο, τό παρέδωσε στόν γυιό της, ατοκράτορα Μ. Κων/νο. Το παρέδωσε πίσης καί δύο πό τά τρία καρφιά, πού σταύρωσαν τόν Κύριο· (τό τρίτο καρφί πεσε στή θάλασσα κατά τήν πιστροφή της στήν Πόλη).
ατοκράτορας, τό να καρφί τό βαλε στό κράνος του, καί τό λλο στό χαλινάρι το λόγου του, κατά τήν προφητεία το Ζαχαρίου· «καί σται τό πί τ χαλιν το ππου γιον τ Κυρί Παντοκράτορι» (Ζαχ. 14:20). «Φανέντες λοι Βασιλε, το μέν κράνους. γαλμα κενται χαλινο δέ κράτος», (στίχοι Συναξαρίου ΣΤ΄Μαρτίου).
γία λένη, στή συνέχεια ξαναπγε στά εροσόλυμα, καί κτισε τόν περίφημο Ναό τς ναστάσεως. Στίς 13 Σεπτεμβρίου 335 γιναν τά γκαίνια, ναποθέτοντας (στόν Ναό) καί τό Ξύλο το Σταυρο. Τήν πομένη τν γκαινίων (14 Σεπτεμβρίου) ψωσαν πάλι τόν Σταυρό γιά νά προσκυνηθε πό τά πλήθη.
πό τότε, παράλληλα μέ τή γιορτή τν γκαινίων το Ναο, καναν τήν λλη μέρα (14 Σεπτεμβρίου) καί τήν ψωση το Σταυρο.
μέρα ατή ταν ξ λοκλήρου φιερωμένη στόν Σταυρό. (Γι'ατό, ταν νήμερα τς 14ης Σεπτεμβρίου 407 μ.Χ., πέθανε γιος ωάννης Χρυσόστομος, μνήμη του μετετέθη· «λλά διά τήν ορτήν το Τιμίου Σταυρο μετετέθη τούτου ορτή ες τόν Νοέμβριον μνα», ναφέρει τό Συναξάριον τς μέρας (14ης Σεπτεμβρίου).
Τό 615 ο Πέρσες εσέβαλαν στά εροσόλυμα· μεταξύ τν λλων κακν πού καναν (σφαγές, αχμαλωσία χριστιανν), ρπαξαν καί τόν Σταυρό. πότε σταμάτησε γιορτή το Σταυρο, πού γινόταν στίς 14 Σεπτεμβρίου.
νδεκα χρόνια μετά ( 626) Βασιλιάς ράκλειος κστρατεύει κατά τν Περσν καί παίρνει τόν Σταυρό. Τέλη φθινοπώρου το 628 πιστρέφει στήν Κων/πολη, μαζί μέ τόν Σταυρό.
Στήν εσοδο τς Πόλεως το γινε θερμή ποδοχή· ξεκίνησαν ν πομπ γιά δοξολογία στήν γία Σοφιά. Προπορευόταν Σταυρός, πάνω σέ μιά εδική μαξα· κολουθοσε Βασιλιάς πάνω στήν μαξά του, χειροκροτούμενος καί ζητωκραυγαζόμενος πό τούς χιλιάδες συμπολτες του.
Στίς 14 Σεπτεμβρίου το 629 Βασιλιάς πηγαίνει στά εροσόλυμα γιά νά παραδώσει τόν Σταυρό στόν Πατριάρχη Ζαχαρία (πού σημειωτέον εχε αχμαλωτισθε πό τούς Πέρσες, καί πελευθερώθηκε πό τόν Βασιλιά).
Βασιλιάς μέ τόν Σταυρό, Πατριάρχης, λος κλρος καί λος λαός, νέβηκαν στόν Γολογθ. Βασιλιάς σήκωσε ψηλά τόν Σταυρό. λοι γονάτισαν, κουμπώντας τό κεφάλι τους στή γ, ψέλνοντας πάλιν καί πολλάκις «Κύριε λέησον».
Χειροκρότησαν τόν Βασιλιά· ψαλαν τόν θνικό μνο, «Σσον Κύριε τόν λαόν Σου», καί ναχώρησαν. Καί πό τότε (14 Σεπτεμβρίου 629) γινε πανεκκίνηση τς γιορτς, πούγιορτάζεται μέχρι σήμερα. «Σταυρέ το Χριστο, σσον μς τ δυνάμει Σου». ΑΜΗΝ.
{loadposition adsense}

 
 

Δεν υπάρχουν σχόλια: