Πέμπτη, 24 Νοεμβρίου 2016

24-11-2016 Χωρισμός Εκκλησίας-Κράτους, μισθοδοσία κληρικών και μάθημα Θρησκευτικών.

    Άκουσα να τον λένε ακραίο, φονταμενταλιστή, ρατσιστή, ακόμα και "Ταλιμπάν"! Κάθε φορά, αφορμή ήταν κάποια δήλωση που είχε κάνει ή κάποια θέση που είχε εκφράσει πάνω σε ένα θέμα και κάθε φορά, όταν έβλεπα ή διάβαζα την επίμαχη αυτή δήλωση ή θέση, καταλάβαινα ότι η όλη υπόθεση ήταν "πολλά κακαρίσματα και λίγα αυγά". Δεν τον είχα ακούσει, όμως, εκτενέστερα (ομιλία ή συνέντευξη), μέχρι τις προάλλες, που παρακολούθησα την συνέντευξή του, απόσπασμα της οποίας σας στέλνω σε σύνδεσμο.
    Ο λόγος για το Μητροπολίτη Πειραιώς Σεραφείμ που, στο απόσπασμα που σας παραθέτω, με πολύ νηφάλιο και αντικειμενικό τρόπο, παρουσιάζει νομικά δεδομένα (ο ίδιος υπήρξε και δικηγόρος), που αφορούν στα θέματα του χωρισμού Εκκλησίας-Κράτους, τη μισθοδοσία των κληρικών και το μάθημα των Θρησκευτικών, πολλά από τα οποία δεν είναι ευρύτερα γνωστά, αφού σπάνια αναφέρονται στις συζητήσεις και τα ρεπορτάζ των ΜΜΕ.
    Ειδικά για το μάθημα των Θρησκευτικών, επειδή γνώριζα το θέμα και είχα σκοπό να σας στείλω σχετικό μήνυμα, θα σημειώσω τα εξής (για όσους βαριούνται να ακούσουν το απόσπασμα): Το περιεχόμενο του μαθήματος αυτού, καθώς και το ποιοι θα το διδάξουν, καθορίζεται από δύο κυρίαρχα νομικά μεγέθη. Το πρώτο είναι συνταγματικό μέγεθος και αφορά την ένταξη στο σχετικό άρθρο του συντάγματος που αναφέρεται στους σκοπούς της παιδείας της διαμόρφωσης "εθνικής και θρησκευτικής συνείδησης" στους μαθητές. Το δεύτερο είναι μέγεθος διεθνούς δικαίου και αφορά το δικαίωμα της ανεξιθρησκίας.
Αποτέλεσμα αυτών των δύο νομικών μεγεθών είναι ότι το περιεχόμενο του μαθήματος των θρησκευτικών πρέπει να έχει χαρακτήρα που να διαμορφώνει συγκεκριμένη θρησκευτική συνείδηση (δηλαδή ομολογιακό χαρακτήρα), η οποία θα είναι αυτή που θα επιλέξουν οι έχοντες τη γονική μέριμνα του μαθητή. Για το ποιοι θα διδάξουν το αντικείμενο είναι αυτονόητο ότι τον πρώτο λόγο τον έχει η ηγεσία της κάθε θρησκευτικής κοινότητας.
Ενώ όμως όλα αυτά τηρούνται (και πολύ ορθά) για τις άλλες θρησκευτικές κοινότητες (π.χ. μουσουλμανική κοινότητα στη Θράκη), για την ορθόδοξη χριστιανική κοινότητα θεωρούνται παράλογη απαίτηση!
Έτσι, λοιπόν, έχουμε το ελληνικό κράτος να πληρώνει αυτούς που θα ορίσει ο νόμιμος μουφτής της Θράκης (εκτός ΑΣΕΠ) για να διδάξουν το μάθημα των Θρησκευτικών στους μουσουλμάνους μαθητές, με περιεχόμενο που καθορίζει η μουσουλμανική θρησκευτική κοινότητα (με ομολογιακό χαρακτήρα, φυσικά). Τα ίδια ισχύουν και για την καθολική θρησκευτική κοινότητα, που σε κάποια νησιά μας περιλαμβάνει ικανό αριθμό μαθητών.
Η Ορθόδοξη Εκκλησία ζητά εδώ και χρόνια να ισχύσουν τα παραπάνω και για την ίδια και ποτέ δεν το κατάφερε, παρ' όλο που εκφράζει όχι μια μειονότητα αλλά τη συντριπτική πλειοψηφία των μαθητών. Οπότε φτάνουμε στο παράδοξο, όλες οι άλλες θρησκευτικές κοινότητες στην Ελλάδα ν' απολαμβάνουν το δικαίωμα της διαμόρφωσης θρησκευτικής συνείδησης στους πιστούς τους, που απορρέει από το σύνταγμα, εκτός από την ορθόδοξη χριστιανική κοινότητα!
Έρχεται, λοιπόν, ένας υπουργός και λέει, αγνοώντας(;) επιδεικτικά όλα τα παραπάνω, ότι δεν έχει κανένα λόγο η Εκκλησία στο τι θα διδάσκονται οι μαθητές στο συγκεκριμένο μάθημα! Ας το έλεγε αυτό στους Έλληνες μουσουλμάνους και να δεις για πότε θα έπεφτε η Συνθήκη της Ρώμης να τον ...πλακώσει!
Εδώ ισχύει απόλυτα η λαϊκή ρήση "εκεί που μας χρωστάγανε, μας φάγαν και το βόδι"!
    Τέλος πάντων, ο σύνδεσμος για το συγκεκριμένο απόσπασμα, από το οποίο θα μάθετε πολύ περισσότερα (μέχρι και γιατί ο Πειραιάς, αν και το πρώτο λιμάνι της χώρας, έχει πολιούχο τον Άγιο Σπυρίδωνα και όχι τον Άγιο Νικόλαο!), είναι:
 Μας το έστειλε ο φίλος κ. Α.Τ. και τον ευχαριστούμε.

Δεν υπάρχουν σχόλια: