Δευτέρα, 6 Απριλίου 2015

Ἡ ἄκαρπη συκιὰ

  Κύριος μετ τ θριαμβευτική Του εσοδο στν ερουσαλμ ποσύρθηκε στ γειτονικ Βηθανία. Τ πρω τς πόμενης μέρας πιστρέ­φοντας στν γία πόλη «πείνασε». Εδε μι συκι πο ταν πάνω στ δρόμο, κα τν πλησίασε, μήπως εχε κανένα σύκο· λλ δν βρκε παρ μόνο φύλλα. «Ο γρ ν καιρς σύκων», σημειώνει ... ερς εαγγελιστς Μάρκος. Διότι δν ταν ποχ τν σύκων. Τότε Κύριος καταράστηκε τν καρπη συκιά: «Ν μν ξαναβγάλεις ποτ πι καρπό». Κα ­μέσως κείνη ξεράθηκε (βλ. Ματθ. κα´ [21] 18-19, Μάρκ. ια´ [11] 12-14).
λλ εναι δυνατν ν ρωτήσει κανείς: φόσον δν ταν ποχ τν σύκων, γιατί τν καταράστηκε Κύριος; Κα τέλος πάντων πειδ δν εχε καρπό, πρεπε ν τιμωρηθε;
   
Βέβαια πίστη μας μς πληροφορε τι ναμάρτητος Θεάνθρωπος ,τι κάνει, καλς κα δικαίως τ κάνει. μως ο ερο ρμηνευτς δίνουν ­ξιοπρόσεκτες ξη­γήσεις σχετικ μ τ παραπάνω ­­­­­ρωτήματα.
συκι ατ ταν ντως καρπη. Διότι να μν δν ταν καιρς σύκων – τ θαμα γινε λίγο πρν π τ ουδαϊκ Πάσχα, τ ποο ορταζόταν τέλη Μαρτίου - μέσα πριλίου – λλ᾿ μως πρεπε ν χει τουλάχιστον γουρα σύκα. Διότι ο συκιές πρτα ξεπετον καρπούς, κα καθς ατο ναπτύσσονται, βγάζουν κα φύλλα. φόσον λοιπν εχε φύλλα, πρεπε ν χει κα καρπούς. λλ δν εχε καρπούς.
Οτε μως κι ατ ταν λόγος γι ν τν καταραστε. νέργεια το Κυρίου χει βαθύτερο κα οσιαστικότερο νόημα. ταν πράξη διδακτικ κα συμβολική. Κύριος δν καταράστηκε τ συκι γι τν καρπία της, πειδ δν κανοποίησε τν πείνα Του. Ναί, ­Κύριος πράγματι «πείνασε» – διότι ταν κα ­νθρωπος. λαβε μως φορμ π τν πείνα Του κα τν καρπη συκι γι ν διδάξει τος μαθητές Του: «Τετιμώρηται [τ δένδρον] οχ ς μαρτσαν, λλ᾿ να ­μάθωσιν ο κολουθοντες τι κα κολάζειν Χριστς δύναται» (Ζιγαβηνός). Τ δένδρο τιμωρήθηκε χι διότι μάρτησε, λλ γι ν διδαχθον ο μαθητές Του, πο ταν μαζί Του, τι διος χει τν ­ξουσία κα ν τιμωρε.
χει μως κα συμβολικ νόημα. Πι συγκεκριμένα «ξηρανθεσα συκ» συμβολίζει πρτα-πρτα τν ουδαϊκ Συναγωγή, ποία εχε πολλ φύλλα, δηλαδ ξωτερικος τύπους, πιφανειακ εσέβεια, λλ χι ληθιν πίστη κα ελικριν μετάνοια. τσι, ταν λθε Μεσσίας ζητώντας πνευματικος καρπούς, τ βρκε καρπη. Τ σραηλιτικ θνος, πλν ξαιρέσεων, δν πίστεψε στ Μεσσία, δν γκολπώθηκε τ κήρυγμά Του, κα τελικ Τν πεδοκίμασε κα Τν ­σταύρωσε. Γι᾿ ατ κα Κύριος, γι τ θεληματικ κα πεισματικ πιστία το σραήλ, τν γκατέλειψε. Πρε τ χάρη Του π ατόν. στορικ πιβεβαίωση ατς τς ποδοκιμασίας πρξε λωση τς ερουσαλμ π τος Ρωμαίους τ 70 μ.Χ. κα διασκορπισμς τν βραίων στ πέρα­τα τς γς. Σν τ συκι ­ξεράθηκαν πνευματικά. ν ο εδωλολάτρες πίστε­­ψαν. νάμεσα σ ατος εμαστε κα μες.
Ναί, δεχθήκαμε τ Εαγγέλιο, ­στόσο κίνδυνος τς ποδοκιμασίας ­πάρχει κα γι μς. συκι το Εαγγελίου συμ­βολίζει κα τν πιστό, τν χριστιαν πο χει φύλλα λλ χι καρπούς. χει «μόρφωσιν εσεβείας», λλ χει ­ρνηθε «τν δύναμιν ατς» (βλ. Β´ Τιμ. γ´ 5). χει ξωτερικ συμπεριφορ εσεβή, λλ ­­­χει ρνηθε τ δύναμη τς εσέβειας. Πηγαίνει στν κκλησία, πικαλεται τ νομα το Θεο· μπορε κόμη κα ν ξομολογεται κα ν κοινωνε· λλ δν χει ν πιδείξει ληθιν μετάνοια, λλαγ ζως, σωτερικ ναγέννηση, παρ τς πολλς κα πλούσιες πνευματικς εκαιρίες πο πολαμβάνει μέσα στν κκλησία. « δύναμις τς εσεβείας» εναι κριβς α­τ τ ργα τς ρετς τ ποα καρπο­φορε πιστς πο χει αταπάρνηση, πο παίρνει ποφάσεις στν πνευματική του ζω κα γωνίζεται μ συνέπεια κα συν­έχεια ν χτυπήσει τ μαρτωλ γώ του…
π λα σα επαμε, γίνεται πλέον κατανοητ τι τελικ τ δένδρο δν χρηστεύθηκε μ τ θαυματουργικ ­ξήρανσή του, λλ κριβς γινε πι χρήσιμη συκι στν στορία το κόσμου. Διότι λες ο λλες συκις μ τ σύκα τους τρέφουν τ σώματα τν νθρώπων, ν συκι ατ γίνεται μέσο φυπνίσεως κα σωτηρίας θανάτων ψυχν· παραμένει αώνιο πόδειγμα τς καταδίκης τς καρπης ουδαϊκς Συναγωγς, λλ κα το χριστιανο πο ζε τυπικ χριστιανικ ζωή. Κα διδασκόμαστε π ατ τι κα ο πι αστηρς νέργειες το Κυρίου χουν πολλ σοφία κα πλοτο γάπης. «τιμωρία» Του ποδεικνύεται μέγιστη εεργεσία.
Τ περιστατικ ατ μς δίνει τ ρέθισμα γι μι ατοκριτική: Ε­μαστε ρθόδοξοι Χριστιανοί, γνωρίζουμε τν λήθεια, ζομε μέσα στν κκλησία κα πολαμβάνουμε τ χάρη το Θεο. Εναι ατ ντως μεγάλη εεργεσία το Θεο. λλ συνεπάγεται κα εθύνες. Θες ναμένει καρπούς. Ναί, φελούμαστε. ­Διορθωνόμαστε μως; Ναί, λαμβάνουμε τ χάρη τν ερν Μυστηρίων. πιτρέπουμε μως στ χάρη ν μς μεταμορφώσει πιμένουμε στς διες μαρτίες; Κύριος ν μς φυλάξει π τν ποδοκιμασία τς καρπης συκις κα ν μς ξιώνει ν χαιρόμαστε τν πνευματική μας ζω μέσα σ πλούσια καρποφορία.

Ορθόδοξο Περιοδικό "Ο ΣΩΤΗΡ"